איך אתם מכינים סלט שאתם אוהבים? / דליה נקר
(נובמבר 2006)
אתם שואלים את עצמכם - מה פתאום סלט? קודם כל אני אוהבת סלט. בעיני הוא אחד המאכלים האקזוטיים והאומנותיים ביותר. הוא יהיה טעים לחיכי גם אם לא אשקיע בו הרבה מחשבה ומעש אך הוא יהיה טעים פי כמה וכמה אם אתכנן, אשקיע ואתבל במרכיבים ורטבים ייחודיים, ואגיש אותו בכלים המתאימים על שולחן האירוח ובמועד הנכון.
סלט יכול להיות מורכב מירקות שונים, חיים או מבושלים, יש המוסיפים לו גם פירות, קטניות, אגוזים, גרעינים ושקדים. עשבי התיבול הריחניים מוסיפים טעמים שונים, יוצאי דופן לעיתים, כשהם במינון הנכון. מממ...טעם ערב לחיך. והרוטב? הרוטב הופך את הסלט לחוויה גסטרונומית עילאית. אגב, הוא יכול לקלקל את כל הסלט אם נעשה שימוש מופרז באחד ממרכיביו.
אתם כבר מלקקים את השפתיים?מרימים גבה ותוהים למה הדבר דומה ?
כן, צדקתם....לחיים שלנו.
החיים הם סלט גדול. הם בליל של אירועים, חוויות, הרגלים, מחשבות, יכולות, מיומנויות, בחירות וויתורים, החלטות והיסוסים, שמחות ועצב, הנאות ואכזבות, חגיגה של חושים וטעמים, המערבת גם אנשים אחרים שברשותם 'סלט' משלהם..
איך אתם מכינים את הסלט שלכם? האם אתם מתכננים את המצרכים? האם אתם בוחרים את סוג הירקות או פירות שירכיב אותו? האם אתם חותכים ושמים כל מרכיב בנפרד ורק בסיום אתם מערבבים את הכל יחד? או שמא אתם חותכים ומעבירים לקערה אחת גדולה מלכתחילה? האם אתם חותכים קוביות גדולות או קטנות? והרוטב – האם אתם ממציאים אותו כל פעם מחדש?
התוצר הסופי בחיים ובסלט תמיד מתחיל בהחלטה. זהו רגע קסום שכל החיים מושפעים ממנו. איכותו וטעמו של הסלט שהחלטתם לעשות משול לאיכות ובריאות נפשכם וגופכם, החומרים אותם החלטתם להכניס, משולים לערכים, עקרונות,יכולות, מיומנויות, הרגלים ומחשבות המצויים בכם, התיבול הוא מערכות היחסים שאתם יוצרים מסביבכם והרוטב? הוא סך כל הפעילויות שאתם עושים בעקבות אותה החלטה ראשונית שלכם.
ליאורה, חשה בלבול רב כשהגיעה אלי. עוד מעט בת 60, והחיים מבחינתה סלט שקשה לזהות בו את מרכיביו השונים. ליאורה ביקשה למצוא את המרכיבים הנכונים מבחינתה שיהפכו את הסלט שלה בגמלאות לסלט טעים, מיוחד ונעים למראה עבורה.
ליאורה ידעה לציין במודעות רבה את המרכיבים מהם בנתה את חייה עד כה. היא ביקשה לבחון אותם מחדש ולבדוק עד כמה כולם או חלקם מתאימים לעיצוב החיים העתידיים שלה. בקשתה המוצהרת של ליאורה לאחר שיחת ההיכרות ושיחת מיפוי שביעות הרצון שלה בתחומי חיים שונים , הייתה לבחור מחדש את מרכיבי ה'סלט', לבחון את ייחודם ואת התאמתם לצרכיה היום ובעתיד. כשמיפינו את החוזקות אותם פיתחה כל השנים יחד עם החולשות מצאה ליאורה כי על חלק מהן ניתן לוותר ויש כאלו שיכולים לשרת אותה או עדיין לא נבחנו ולא הוצאו אל הפועל.
בשימוש במטאפורת ה'סלט' ביקשה ליאורה להכין הפעם סלט בעל טעם ומראה משובחים ומדהימים. בדיקת ההרגלים המשרתים אותה וההחלטה מאילו להיפרד ואת מה לפתח על מנת לאמץ אורח חיים בריא ואיכותי, נבדקה באמצעות משחק בו בחרנו את מרכיבי הסלט אותו שאפה להכין.
כל ירק , חי או מבושל, או פרי וסוגי הקטניות השונים קיבלו כותרת של תכונה או הרגל. לדוגמא : צבעה האדום הבוהק של העגבניה הזכירה לה את היצירתיות שבה ואת הזנחת הנושא כל השנים עקב מחויבויות קודמות. ליאורה בחרה להקפיד ולשמור על מרכיב העגבניות בסלט שלה רק בתנאי שהן אדומות ומתוקות. איך ניתן להבטיח זאת? לדעתה, אם תעיז ותבחר פעילויות ייחודיות כמו לצאת לטיולים רגליים לא שגרתיים, תוכל לשמר על ההרפתקנות שבה. כמשימת תרגול, ליאורה התבקשה להירשם לטיול שיעורר בה את יצר ההרפתקנות.
הבצל, זכה להגדרה מעניינת. הוא אינו מרהיב למראה אך הקליפות המרכיבות אותו נותנות תחושה של תעלומה, מסתורין.
" אני כזו" – הצהירה ליאורה – " אנשים לא מכירים אותי באמת. הם מתבוננים בי ורואים רק את הקליפה, המסיכה שלבשתי על עצמי במשך החיים. כעת אני רוצה להכיר בעצמי תכונות נוספות ולאפשר לעולם להתבונן בי אחרת".
שאלתי אותה מה עשתה עד כה ששמר על קליפה סגורה? וליאורה ענתה כי פשוט לא נתנה מעצמה, לא השתתפה בשיחות במפגשי החברה, לא יצרה קשרים חדשים ולא היתה פתוחה אל העולם החיצוני. היא היתה רוצה לשנות את ההרגל המעכב של הסתגרות בעצמה ולהעז לפתוח בשיחה עם אנשים חדשים. "מה עליך לעשות , לדעתך כדי להכיר אנשים חדשים?" – שאלתי .
"אני יכולה להירשם לחוג או לקורס, כך ארוויח גם את פיתוח הכישרונות שלי וגם איחשף לאנשים חדשים. היום, משהכרתי את עצמי יותר וליטשתי את החלקים החזקים שבי, נדמה לי כי הביטחון העצמי שלי השתפר"
"ומה נדרש ממך לעשות?" – המשכתי בקושיות
" עלי לברר קודם איפה יש חוגים ואחר-כך פשוט להחליט לאיזה להירשם"- ענתה במהירות כאילו רק חיכתה לשאלה הזו.
"והיכן תבררי באשר לחוגים?" המשכתי להקשות.
"אה...זה פשוט" – היא אמרה בקלילות – עלי לבקש לשלוח לי פרוספקטים של החוגים ופשוט לבחור..."
המשימה שנבחרה לפגישה הקרובה – להביא את הפרוספקטים השונים שיישלחו לביתה ולסמן 3-4 חוגים או קורסים שצדו את עיניה.
קליפות הבצל החלו להתקלף.
כך המשכנו לבחון את המרכיבים השונים ולבחור את התוצר הסופי של ה'סלט' עד ליכולתה של ליאורה לראות בדמיונה איך ייראה על צלחת ההגשה.
אימון הוא כלי רב עוצמה. הוא מסע גילוי עצמי שבמהלכו , בסיוע שאלות רבות, אנו יוצרים מפה אישית ומבררים מה באמת חשוב לנו בחיים, איך אנחנו פועלים, מה הן היכולות והחוזקות האישיות שלנו ואיך לנטרל את החסמים והדברים המעכבים אותנו. כמו תהליך הכנת הסלט, האימון הוא תהליך קצר יחסית . אך ברגע ש החלטנו ובחרנו את המרכיבים, הדרך, הזמן וראינו בדמיוננו את התוצר הסופי, כל מה שנותר הוא לבחור את התבלין והרוטב ליצירת המהות הייחודית.
*החלטתם להכין 'סלט'? איזה אופי יהיה לו? החליטו על סוג החיים אותם תרצו לחיות.
*דמיינו איך הוא ייראה. הביטו בחיים שלכם, בדמיונכם, בהנאה ואהבה.
*חושו בתחושות וב'טעמים' שילוו אותם.
*הכינו את החומרים - מפו את הערכים והעקרונות שלכם, הרצונות והתשוקות, החוזקות, החולשות וההרגלים שלכם.
*בחרו את המרכיבים המתאימים לכם והחליטו אילו מהם אתם רוצים לשמר או להשאיר מאחור.
*החליטו על סוג החיתוך – האם המטרות והיעדים גדולים או קטנים, קרובים או רחוקים? .
*בחרו והחליטו על עשבי התיבול והרוטב –אילו מערכות יחסים ופעולות תיצרו שילוו אתכם בעתיד.
*ולבסוף – באיזה כלי תגישו אותו? בקערת פלסטיק עכורה או בצלחת הגשה מעוצבת ואיכותית? שמרו על איכות גופכם ונפשכם תוך הזנה ופעילות מותאמים ומספקים.
בהנאה ובתיאבון!
מוזמנים להגיב